HTML

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel most az ajándék Lélekpillangó meditációért! Fogadd a Lélekpillangó ajándékait, mely harmóniába hozza életed minden lényeges területét, szerelmet, boldogságot, bőséget, és egészséget teremt.

*Vezetéknév:
*Keresztnév:
*E-mail:

Kérem az ajándék LélekPillangó meditációt!

Lélekpillangó Boldogságmozgalom

A LélekPillangó - a boldogsághoz vezető tudás! Trénereink blogja, ami a Lélekpillangó életműdíj szavazóinak, a Lélekpillangó mese olvasóinak, a Lélekpillangó tudáscsomag vásárlóinak és a Lélekpillangó barátainak szól!

Friss topikok

Címkék

alapítvány (6) alázat (1) Antal Béla (1) Anyák napja (1) B (1) B.Nagy Magdolna (10) barátság (3) Barátság (1) Biegelbauer Pál (1) Boér Tamás (1) Boldogság (27) boldogság (51) Boldogságdalok CD (3) Boldogságforrás (1) Boldogságnap (1) Boldog iskolák (1) Boldog Iskolák (1) Bőség (1) Carla Galli (1) Csakra (1) Csáp (1) Császárfa (1) Császárfa haszna (1) Császárfa ültetés (1) Császárfa vásárlás (1) Dal (1) Dalpályázat (1) Darnel Christian (3) Díjátadás (1) Dr.Darnel Christian (1) Dr. Mészáros Ádám (1) Ékszer (1) Életműdíj (7) életút (2) Elmegyilkosság (1) Elvonulás (1) Emlék (1) Everness Weekend (1) Évtervező (1) Évzáró (1) Év tervező (1) ezoexpo (1) facebook (1) félelem (9) Fény ünnepe (1) fesztivál (1) Flashmob (2) fogyás (2) Forradalom (1) Gáll Gregor (1) Gáll Isis (2) Gáspár Katalin (4) Gyógyulás (2) Halász Alexandra (1) Himer Csilla (1) hivatás (1) Hofi Géza (1) Hősök tere (1) Idézetek (1) intuíció (1) Írás (2) Írói pályázat (35) Janikovszky Éva (1) Jótékonyság (7) Kedves küldetés (22) Kokárda (1) komfortzóna (1) kommunikáció (1) Könyv (1) Köszönet nyivlánítás (1) Közösségi sütés (2) Kreutz Zsolt (3) Lánclevél (1) Lélek (21) Lélekpillangó (103) lélekpillangó (3) magány (1) Maharisi Transzcendentális Meditáció (1) Mandala (1) Mátrai Vanda (6) Meditáció (3) Mese (9) Meseműhely (2) mindennapinlp (2) Misszió (7) Mozgalom (2) Müllerné Topor Ágnes (1) Müller Zoltán (1) Művészet (1) Nemeskő (1) (1) Novella (2) Ölelés (2) önismeret (5) Önismeret (25) önkéntesség (1) Öregedés (1) otthon (1) Párkapcsolat (16) pénz (5) Pető Csilla (2) pillangó (1) psyche (1) pszichológia (11) Quantum (1) Repcet (1) siker (9) stressz (3) súlyproblémák (1) Sütemény (1) Szárny (1) Szatmári L. Miklós (3) Szent ügy (17) Szerelem (2) szeretet (21) Szikszay Csaba (2) Szilágyi Imre (2) színek (1) Szobor (2) Szőke Róbert (1) Tanulás (1) terhek (2) Teszt (1) tréner (1) Tréning (1) Tudás (1) tudatos (9) vágyak (8) Vers (5) videó (3) Villámcsődület (1) vonzás törvénye (3) Címkefelhő

Facebook

12 évet fiatalodhatsz a Transzcendentális Meditációval

2013.05.03. 09:26 LélekPillangó

Megkértük azokat az előadókat, tanítókat, írókat és trénereket, akik eddig csatlakoztak hozzánk, hogy írjanak a Lélekpillangó blogjára. Első szerzőnk Antal Béla, aki az 2012-es Lélekpillangó tudáscsomagba tett elektronikus könyvet a TM-ről. 

antal bela 01.jpg

Nem kellett sokat gondolkodni a téma kiválasztásán: az öregedés lassítása. A hölgyek körében e kétségtelenül népszerű, az életkor előrehaladtával azonban egyre kényesebb témát egy különleges nézőpontból kívánom megvilágítani. A lélek ruhája, a test – mint minden más anyagi megnyilvánulás – az idő eróziójának van kitéve. A szépségipar ugyan széles palettát kínál az idő barázdáinak „eltakarására”, de a valódi megoldást nem kínál a biológiai és a kronológiai (naptári) életkor közötti különbség növelésére. A kronológiai, naptári életkorral nem lehet mit kezdeni, azonban a biológiai óra könnyedén lassítható, sőt, egy bizonyos ideig vissza is fordítható.

 

A természet példái: óriásteknős


A természetben, az állatok világában számos példát lehet találni arra, hogy bizonyos élőlények akár 150-200 évig is élnek. Egyik ilyen állat az óriásteknős. Vajon miért élnek ilyen sokáig? A válasz egyszerű: az anyagcsere-folyamataik lassúak, s képesek hibernáció-szerű állapotra is, melynek során tovább csökken a légzésük és a szívműködésük. A teknősük ugyan lomha állatok, azonban az öregedés lassítása terén kulcsfontosságú a hatékonyabb anyagcsere-folyamat. A fizika tudományában is ismert e jelenség: minél kisebb egy anyagi rendszer izgatottsági szintje, annál kisebb az entrópia, a „kopás”, és annál nagyobb a rendezettség. Alább azt vizsgáljuk meg, hogy miképpen lehetséges az emberi idegrendszert és a testet az elmén keresztül a lehető legkisebb izgatottsági állapotba hozni, és miként képes az emberi szervezet egy hatékonyabb, energiatakarékosabb módra.

1971: A modern tudomány színpadára lép a meditáció

Amikor Maharishi Mahesh Yogi az 1950-es évek közepén a nyugati világ elé tárta a Himalája és a Védikus Hagyomány ősi bölcsességét megtestesítő Transzcendentális Meditáció (TM) módszerét (akkoriban még „mély meditáció”nak hívta), rá 1-2 évtizeddel kezdtek érdeklődni a különféle neves egyetemek kutatói a TM elmére és a testre gyakorolt hatásai iránt. Az első nagyszabású kutatást Dr. Herbert Benson, a Hardvard Medical School kutatóorvosa, és Dr. Robert Keith Wallace fiziológus végezte a Kaliforniai Egyetemről. Az első, meditációról készült tudományos kutatás az ő nevükhöz, és a TM-hez kötődik. Benson és Wallace 1971-ben, az American Journal of Physiology szakfolyóiratban publikálta „Az éber hypometabolikus élettani állapot” címmel a tanulmányát.  Dr. Benson 1975-ben adta ki a The Relaxation Response c. könyvét, ami újfent a Transzcendentális Meditációval, s annak „relaxációs válaszával” foglalkozik. Dr. Benson és Dr. Wallace voltak tehát az első kutatók, aki igazolták, és a modern tudomány elé tárták, hogy az emberi idegrendszer képes egy eddig nem ismert, az ébrenlét, az alvás és a mélyálom mindenki által tapasztalt állapotaihoz képest jóval hatékonyabb módban, a „pihenő éberségben” működni a Transzcendentális Meditáció gyakorlásának eredményeképp.

Maharishi_1.jpgMaharishi: Az elmét nem kontrolláljuk, hanem elégedetté tesszük

A Transzcendentális Meditáció egy egyszerű, erőfeszítés-mentes, koncentrációt, kontroll és semmilyen más, az elmét erőltető „utasítást” nem tartalmaz, így a csapongó és „zajos” elme számára könnyű és ártatlan mentális módszer, melyet naponta kétszer, kényelmes ülő helyzetben, csukott szemmel kell gyakorolni. A TM gyakorlásához nem szükséges semmilyen különleges képesség – nem kell a gyakorlati élettől elvonulni, sem életmódot vagy épp életszemléletet változtatni, és nincs szükség hitre sem. A TM hatékonysága a gyakorlat egyszerűségére és könnyedségére vezethető vissza – hatásait ma már közel 700 tudományos kutatás igazolja, e kutatásokat több mint 150 kutatóintézetben, egyetemen végezték. A TM olyannyira egyszerű, hogy már 3-4 éves kortól elsajátítható. Maharishi a következőképp magyarázza a TM-technika működését: „A Transzcendentális Meditáción keresztül a figyelem a tapasztalat durva szintjeiről a tapasztalat finom szintjein keresztül a tapasztalat legfinomabb szintjéig jut, mígnem a legfinomabb tapasztalatot is transzcendálja és eléri a transzcendentális tudatállapotot.

Az elme olyan könnyedén halad ebben az irányban, hogy a folyamat önműködő. Ahogy a finomabb természetű tapasztalás szintjére lép, fokozódó örömöt érez, egyre vonzóbb számára a tapasztalat, hiszen az abszolút tiszta-boldogság irányában halad. Amint eléri a transzcendentális tudatot, többé már nem a tudatos elme, elnyeri az abszolút Lét rangját. A transzcendentális tudat e tiszta állapota, melyet Öntudatnak, Éntudatnak és szamádhinak is neveznek, az egyéni elme kozmikus léttel való teljes megtöltöttségét képviseli”.

A TM és a mélypihenés

Az elme hullámzásának, a gondolatok és az egyéb érzékszervi tapasztalatok lenyugvásával párhuzamosan –  annak természetes következményeként – a test is lenyugszik: a TM gyakorlásának első két percében kétszer mélyebb a pihenés, mint 6 óra éjszakai alvást követően. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a TM az alvást helyettesíti, ellenkezőleg: az éjszakai alvást hatékonyan támogatja, egészíti ki a rendkívül mély pihenéssel.

Maharishi szerint „amikor a Transzcendentális Meditáció során a figyelem egy gondolat finomabb állapotainak tudatos megtapasztalása felé fordul, a légzés hullámzása jelentősen csillapodik, lággyá és finommá válik.

Tudjuk, hogy fiziológiailag ehhez a vérplazma szén-dioxid-szintjének csökkenésére van szükség. Ez utóbbi csak kétféleképpen következhet be: vagy az erőltetett mélylégzéssel, ami a tüdőn keresztül kimossa a szén-dioxidot, vagy úgy, hogy az anyagcsere-folyamat során kevesebb szén-dioxid keletkezik.

Mivel a Transzcendentális Meditáció alatt nincs erőltetett mélylégzés, arra a következtetésre juthatunk, hogy a légzés finomodását az anyagcsere során lecsökkenő szén-dioxid-termelés okozza.

A testi tevékenységhez szükséges energia túlnyomó részét végső soron az a folyamat biztosítja, mely a szén oxidációjából és szén-dioxidként való kiválasztásából áll.

A nagyobb fokú tevékenység több energiát igényel, amely a nagyobb mennyiségű szén oxidáció és szén-dioxid-kibocsátás  eredménye. A kevésbé intenzív tevékenység kevesebb energiát fogyaszt, ami kisebb mennyiségű szén oxidációjával és szén-dioxid kibocsátásával jár.

Eszerint, amikor a Transzcendentális Meditáció során a finomabb légzés következtében kevesebb szén-dioxidot lélegzünk ki, azt jelzi, hogy az oxidáció mértéke csökkent, ami természetesen kevesebb energiát termel.

Ez az oka annak, hogy a Transzcendentális Meditáció gyakorlása alatt mérséklődik a test és az idegrendszer tevékenysége. Ez a magyarázata annak, miért nyugszik és pihen meg az egész test, amikor az elme a Transzcendentális Meditáció gyakorlása során egy gondolat finomabb állapotainak tapasztalása felé halad.

A test eme természetes módon történő lecsendesedése szokatlanul mély pihenést tesz lehetővé, ami jelentős mennyiségű energiát raktároz el. Kétségtelen, hogy ebben a állapotban az elme és az idegrendszer tevékenysége a lehető legkisebb, és így az elme megnyugszik és elcsendesül.

Ebben az elcsendesült állapotban az elme és az idegrendszer éber egyensúlyra jut, akárcsak az íjon teljesen visszavont nyíl; aktivitástól mentes, mégis az egész szervezet éber marad e csendben. Ugyanakkor az összes testi működés tökéletesen kiegyensúlyozott és stabil.  Az idegrendszernek ez a pihenő ébersége a lehető legegészségesebb állapot, és egyben ez minden energia és tevékenység alapja.

Az idegrendszernek ez a pihenő ébersége olyan felfüggesztett állapot, amelyben az idegrendszer nem is aktív, de nem is passzív. Ez a se nem aktív, de nem passzív állapot a Lét Állapota. Így jut el az idegrendszer a Lét szintjére, és a Léttel összhangba kerülve az idegrendszer eléri a Lét határtalan energiájának és örök létezésének szintjét. Mintha az egész fa közvetlen összeköttetést teremtene a számára táplálékot nyújtó mezővel. Az idegrendszer eléri a lehető legoptimálisabb és legegészségesebb állapotát. Ez a jó egészség kulcsa…”

A mélyalvásnál kétszer mélyebb a TM nyújtotta pihenés

Dr. Robert Keith Wallace a Kaliforniai Egyetemen (Boston) végzett vizsgálatokat a meditációt folytató személyeken. Legszembetűnőbb volt az anyagcsere csökkenése, amely a TM-meditáció alatt tizenhat százalékkal csökkent. Ez az adat rendkívüli, ha összehasonlítjuk azzal, hogy a legmélyebb álomban is – az alvás ötödik-hatodik órájában – az anyagcsere csökkenése ennél lényegesen kisebb, mindössze nyolc-tíz százalékos. Már maga az anyagcsere vizsgálata is kétségtelen bizonyítékot szolgáltat arra, hogy a TM alatt kifejlődő hatás nem hipnotikus állapot (ami a hipnózissal vagy autoszuggesztióval idézhető elő), mivel az alapanyagcsere változatlan, vagy kissé emelkedik. Tehát egy meglehetősen egyszerű vizsgálat is eldöntheti, hogy a TM az alvástól és a hipnózistól egészen eltérő élettani háttérrel kifejlődő jelenséggel állunk szemben. A csökkent anyagcserének oka a vizsgálatok szerint az oxigénfelhasználás csökkenése. A vérben az oxigén és a szén-dioxid koncentrációja változatlan. Eszerint a TM alatt a csökkent oxigénfelhasználás nem a légzés erőltetett visszatartásának, hanem egy természetes fiziológiai változásnak, mégpedig a sejtek csökkent oxigénigényének a következménye. A légzés vizsgálata is ezt támasztja alá: a TM alatt a percenkénti légzésszám jelentősen csökken, ami az idegrendszer és az izmok ellazulását és nyugalmát jelzi. Ugyanakkor a szív munkája is kifejezetten csökken: ezt a perctérfogat átlagban véve harmincszázalékos csökkenése fejezi ki legjobban.

A TM hatása az öregedésre

Hosszú távú vizsgálatokat végeztek a TM öregedésre kifejtett hatásairól. A kutatás az International Journal of Neuroscience c. szakfolyóirat 1982-es számában (16: 53-58) jelent meg. A biológiai életkort különböző tesztekkel lehet vizsgálni. Az eredmények szerint a több mint öt évig meditáló személyek biológiai életkora tizenkét évvel alacsonyabb volt, mint a kronológiai (tényleges életkoruknak megfelelő) életkor, míg rövidebb ideig meditálók csak öt évvel, a kontroll – nem-meditáló – személyek 2,2 évvel voltak fiatalabbak kronológiai életkoruknál. A vizsgált személyek átlagéletkora 55 év volt.

Idősek otthona-kutatás: a TM-gyakorló idős személyek túlélték társaikat

A Journal of Personality and Social Psychology szakfolyóiratban publikált másik vizsgálat kibővítette ezt a felfedezést azzal, hogy véletlenszerűen kiválasztott 73 idősek otthonában élő személyt. A személyeket vagy egy kezelés nélküli csoportba, vagy pedig három különböző technika valamelyikéhez osztották be, amelyek külső szerkezetükben megegyeznek és várható eredményeik is azonosak. Ezek: a TM-program, egy aktív gondolkodási módszer és egy relaxációs program. A három hónapos kísérleti időszak elteltével a TM-es csoport szignifikánsan fejlődött az egy vagy több technikával rendelkező csoporthoz képest a következő területeken: a kognitív rugalmasság három mutatója, a beszéd folyékonysága, a szisztolés vérnyomás, a viselkedésbeli rugalmasság és az öregség saját megítélése, valamint mentális egészségük megítélése az ápolók által. A legmeglepőbb felfedezés az volt, hogy a TM-es csoport minden tagja még életben volt három évvel a program elkezdése után is, szemben a többi csoporttal és az idősek otthonában lévő populáció 62,5%-os túlélési arányával.

Prof. Dr. Selye János: A TM ellazítja az ez ember központi idegrendszerét

selye.jpgA három orvosi diplomával rendelkező híres stresszkutató, Prof. Dr. Selye János az egyik interjúban a következőket nyilatkozta a TM-ről: „Olyan módszerként utalnék rá, amely ellazítja az ember központi idegrendszerét, és az így könnyebben él együtt a stresszekkel, nem szenved annyit a stressztől, és nem veszíti el annak összes hasznos, ösztönző hatását. A Transzcendentális Meditáció mindenfajta tevékenységre felkészíti az idegrendszert. Végső soron ugyanis az idegrendszernek van a legfőbb szerepe abban, hogy kellemes vagy kellemetlen stresszt élünk át, hogy elégedettek vagyunk vagy elégedetlenek. És úgy gondolom, ha képesek vagyunk oly módon hatást gyakorolni az idegrendszerre a Transzcendentális Meditáción keresztül, hogy az valóban lenyugodjon, valóban a legjobbat nyújtsa abban, hogy nem ad specifikus választ semmilyen igénybevételre, akkor az egy ideális megoldás.”

Kép: Prof. Dr. Selye János

A TM-et kiegészítő további öregedés elleni módszerek: Maharishi Ájurvéda

Fontos hangsúlyozni, hogy a fentebb részletezett kutatásokat „hétköznapi” embereken végezték, így az öt év rendszeres TM-gyakorlás eredményeként jelentkező 12 éves fiatalodás azt jelenti, hogy e személyek a TM-en kívül nem gyakoroltak semmilyen más módszert, szándékosan nem változtattak életmódjukon. Ha valaki ennél nagyobb mértékű változásra vágyik a fiatalodás terén, kiváló lehetőség számára a Maharishi Ájurvéda, a klasszikus ájurvéda ősi tudományának Maharishi Mahesh Yogi által újraértelmezett rendszere. Erről a https://www.facebook.com/Ajurveda vagy a http://maharishi.ajurveda.hu/ oldalakon lehet olvasni.

A TM elsajátítása

A TM-et a világ minden részén azonos módon, 7 lépésben oktatják a Maharishi által kiképzett oktatók. Az első 2 lépés a díjmentes ismertető és bevezető előadások. Az előadás első részében a TM elmére, a testre és a társadalomra kifejtett hatásairól esik szó, a második előadás pedig a TM működési mechanizmusáról szól. E díjmentes előadások után a www.tminfo.hu/tm-tanfolyam oldalon lehet érdeklődni.

Kellemes fiatalodást kívánok minden kedves LélekPillangó olvasónak!

Antal Béla
a tminfo.hu alapító-szerkesztője

 

komment

Címkék: Meditáció Maharisi Transzcendentális Meditáció Antal Béla Öregedés

A bejegyzés trackback címe:

https://lelekpillango.blog.hu/api/trackback/id/tr885263437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.